Atrakcyjne szlaki oraz kierunki lokalnych wędrowców

Wedle inauguracyjnych respektów, koszt ponownego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się kwotą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest rozpoczęciem do legendarnego już złączenia na tej samej trasie w czasie międzywojennym. Niestety, dziesięciolecia zamkniętych granic pomiędzy poszczególnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa oraz spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, iż połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych zlikwidowano. Jak najbardziej prędko zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi oraz lotniczymi, lecz nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nierozdzielnie scalona była bowiem z luksusem i splendorem, jakich nie zapewni dziś żaden środek lokomocji.

Wagony o najwyższym stopniu wykończenia oraz wyposażenia wspólnie ze olśniewającą obsługą i luksusowymi daniami, jakie serwowano dla pasażerów, pozostają do dziś niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy chcą zmierzać. Inwestorzy, za pomocą których udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to złączenie, liczą się z początkowo drobnym zainteresowaniem własną propozycją – znacznie więcej o tym na witrynie jak unikać cukru. Polskie wybrzeże liczy sobie powyżej sześćset kilometrów. Mimo, że przenigdy nie byliśmy morską mocą, zamiłowanie rodaków do morskich podróży było odpowiednio legendarne od wieków. Mimo to dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, można oznajmić, iż nasza żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W uprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do krajowych portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Oznacza to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W ogromnej mierze jest to podyktowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak i wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak i statki. Unijne dotacje sprzyjają takim wydatkom, bo naturalnie morska żegluga pasażerska ma mieć w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce jednocześnie rozwinąć w ten sposób turystykę i regiony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z w największym stopniu życzliwych dla środowiska naturalnego, albowiem w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa niż dla przykłady samochód. Wolno już zobaczyć pierwsze rezultaty takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.