Dodatki do oleju, by auto pracowało poprawniej

Obejmując podzespoły metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu przy wysokich temperaturach, zabezpieczając silnik przed korozją. Można doliczyć również do oleju inhibitory korozji. Dużo olej silnikowy ma też dodatki w postaci środków czyszczących i dyspergujących, by utrzymać napęd w czystości oraz zminimalizować kreowanie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób murowany, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki mogą przenieść się w oleju, powodując pokaźniejszą erozję i zużycie kinetycznych części.

Naturalnie żeby przefiltrować te cząsteczki istnieją filtry oleju. Pompa oleju, wyjście czy też pompa zębata poruszana silnikiem pojazdu absorbuje się pompowaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa typy filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Akcesoria do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na elementy ruchome w silniku – wypróbuj Dodatek do paliwa. Akcesoria przeciwutleniające, mają na celu zahamowanie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy przygotowuje powłokę oddzielającą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób zmniejsza się prostolinijny kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To naturalnie dzięki solidnego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w momencie styku z gorącą powierzchnią, wchłania część ciepła, aby przemieścić go w inne miejsce, zwykle do powietrza bądź też jakiegoś typu odprowadnika. W silnikach benzynowych, górny pierścień kompresji ma okazję narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień ma prawo wystawić silnik na temperatury ponad 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w wysokich temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na oznaczenie lepkości, jakie znajduje się na opakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Są też oleje całoroczne, które muszą niemniej jednak spełnić reguły letnie oraz zimowe.